f Podróżnik - Z Pamiętnika Stewardessy. : Jak zostać stewardessą/stewardem?

Sunday, April 24, 2016

Jak zostać stewardessą/stewardem?

Bardzo często, gdy poznaję nowych ludzi, słyszę: "Naprawdę jesteś stewardessą? Zawsze chciałem/łam to robić".
Praca stewardessy kojarzy się ludziom z luksusem, wygodą oraz ciekawymi zadaniami. Taka praca jest marzeniem niejednej osoby. Jak zatem spełnić swoje marzenia o byciu stewardessą/stewardem?


Na świecie jest wiele linii lotniczych. Rozmowa kwalifikacyjna nie wygląda jak tradycyjna, gdzie odpowiada się na serię pytań i reklamuje się samego siebie. Linie lotnicze organizują dni rekrutacyjne (assessment days). Na stronie internetowej linii lotniczych znajdziecie dokładny opis pracy, podstawowe wymagania oraz samą aplikację. Niektóre aplikacje są czasochłonne, dlatego warto upewnić się, że macie wszystkie informacje, ciszę oraz spokój.


Podstawowe Wymogi
No właśnie, a co to są te podstawowe wymagania? Są to wymogi, które musi spełnić kandydat, aplikując do JAKICHKOLWIEK linii lotniczych.
1. Bardzo dobra znajomość języka angielskiego w pisaniu, czytaniu, słuchaniu i mówieniu. Wszystko musi być poświadczone certyfikatem.
2. Kandydat musi mieć ukończone osiemnaście lat. Niektóre linie (szczególnie amerykańskie lub takie jak Emirates, Etihad czy Qatar wymagają, aby kandydat miał ukończone dwadzieścia jeden lat)
3. Aktualny paszport, który jest ważny na więcej niż sześć miesięcy.
4. Niekaralność.
5. Dobry stan zdrowia. Brak chorób takich jak cukrzyca, padaczka, astma, zawroty głowy, problemy z sercem, choroby psychiczne, nerwica. Trzeba też mieć bardzo dobry słuch oraz wzrok. No właśnie, wzrok... niektóre linie pozwalają na noszenie okularów, inne wymagają noszenia soczewek.
6. Bardzo miła aparycja. Linie lotnicze chcą, aby stewardessy i stewardzi dobrze prezentowali się w firmowym munduru. Dużo linii lotniczych w swoich aplikacjach wymaga zdjęcia osoby aplikującej. Uwaga! Profesjonalizm to najważniejsza cecha stewardessy lub stewarda. Ważne jest, aby do aplikacji nie dołączać zdjęć z wakacji, w dziwnych pozach, w bikini czy z imprezy. Zdjęcie powinno pokazywać całą sylwetkę. Moja rada: najlepiej ubrać się profesjonalnie, spiąć włosy jak na stewardessę przystało i udać się do fotografa. Pamiętajcie, żadnych '’dziubków'’ czy Photoshopa!
7. Certyfikaty lub dyplomy potwierdzające ukończenie szkoły.
8. Umiejętność pływania.
9. Brak tatuaży w widocznych miejscach, których nie zakryje mundur.
Aplikacja
Aplikując do Thomas Cook Airlines, miałam przy sobie certyfikaty ze szkoły, paszport, gotowe zdjęcia pokazujące moją sylwetkę, CV (w języku angielskim), list motywacyjny, numery telefonów oraz adresy mailowe do byłych pracodawców oraz wszystkie adresy, pod którymi mieszkałam.

Początek aplikacji był bardzo łatwy. Linie pytały o wszystkie moje dane osobowe. Następnie przeszłam do sekcji ‘'Edukacja’'. Kolejnie historia pracy. Na końcu aplikacji musiałam odpowiedzieć na serię pytań, które opisywały różne sytuacje, które mogą mieć miejsce na pokładzie. Każde pytanie miało cztery odpowiedzi i musiałam wybrać najlepszą odpowiedź i najgorszą. Coraz więcej linii zadaje tego typu pytania w swoich aplikacjach. Pytania wydają się łatwe, jednak kiedy się nad nimi zastanowić i wziąć po uwagę procedury w pracy, wtedy zaczynają się schody i trzeba takie pytanie dobrze przeanalizować. Po przesłaniu aplikacji, pozostaje czekać na odpowiedź.


Dzień Rekrutacyjny/Assessment Day
Gdy dostaniecie już swojego wyczekiwanego maila z zaproszeniem i skończycie skakać ze szczęścia, wtedy zaczyna się wielkie przygotowanie. Nie osiadajcie na laurach tylko dlatego, że macie zaproszenie. Co się dzieje na dniach rekrutacyjnych?

W mailu dostaniecie wszystkie instrukcje. Dostaniecie adres, gdzie odbędzie się dzień rekrutacyjny, datę oraz godzinę. Dni rekrutacyjne zazwyczaj odbywają się w hotelach. W instrukcjach zostaniecie poinformowani o profesjonalnym ubiorze, jaki będzie obowiązywał podczas rekrutacji oraz co musicie ze sobą przynieść. Jak się przygotować do rekrutacji? Warto na spokojnie przygotować sobie wszystkie dokumenty, które trzeba przynieść ze sobą. Warto też zerknąć na CV oraz list motywacyjny i wyeliminować wszystkie błędy oraz literówki.
Ważne jest, aby zrobić research na temat danych linii lotniczych. Nie mówię tutaj o pisaniu pięciu stron rozprawki, a raczej o podstawowych informacjach takich jak: kiedy linie powstały, kto jest CEO linii lotniczych, do jakich miejsc linie latają, czy są to linie charterowe, lowcost, scheduled lub regional. Gdy na rekrutacji panie pytanie: "Czy ktoś coś wie o (nazwa linii lotniczych)?", wtedy możesz podnieść rękę i zabłysnąć. Pamiętajcie o tym, że konkurencja na rekrutacji będzie spora. Na rekrutacji osoby rekrutujące zapewne sprawdzą wasz wzrost (bez butów) oraz paszporty i wezmą wasze zdjęcia.


Ja swoją rekrutację pamiętam, jakby to było wczoraj. Moja rekrutacja odbyła się w walentynki. Na dzień dobry sprawdzono mój paszport, wzrost, wagę oraz wzięto moje CV ze zdjęciem. Następnie odbyła się krótka prezentacja na temat linii Thomas Cook Airlines. Po prezentacji podzielono nas na grupy trzyosobowe. Nikt z nas nie wiedział, czego się spodziewać. Do każdej grupy przydzielono osobę rekrutującą. Mojej grupie zadano pozornie bardzo proste pytanie: “Dlaczego chcesz być stewardessą?” Musiałyśmy to przedyskutować między sobą. Wierzcie mi lub nie, ale odpowiedź, że kochacie podróże i latanie, nie jest odpowiedzią, której linie lotnicze szukają.
Odpowiedziałam, że jestem przekonana, że nadaję się do tej pracy, ponieważ mam już doświadczenie w pracy z ludźmi, szczególnie z osobami chorującymi na choroby takie jak rak, demencja, alzheimer czy cukrzyca. Powiedziałam, że moja poprzednia praca nauczyła mnie, jak opanować nerwy w stresujących sytuacjach. Wspomniałam również o tym, że lubię się uczyć i przychodzi mi to bardzo łatwo oraz że lubię pracować w zespole i świetnie dogaduję się z ludźmi.
Po tej krótkiej dyskusji dostaliśmy test z matematyki, na który mieliśmy piętnaście minut. Test nie był trudny, były to głównie przeliczenia różnicy czasu lub przeliczanie walut, bo na pokładzie będziecie mieli do czynienia z różnymi walutami.  Po teście była przerwa, po której część osób została wysłana do domu. Po każdej części rekrutacji grupa zmniejszała się. Musicie pamiętać, że jesteście obserwowani i przez cały czas trwa selekcja. Ważne jest, aby podczas przerw nie chować nosa za smartphonem tylko rozmawiać z ludźmi, integrować się. Linie zwracają na to uwagę i chcą zobaczyć, że szybko nawiązujesz kontakty z innymi, bo w każdym locie załoga będzie inna.
Na moim dniu rekrutacyjnym po teście podzielono nas na ośmioosobowe grupy i mieliśmy kolejne zadanie grupowe. Następnie część osób ponownie została odesłana do domu. Kolejnym zadaniem była rozmowa kwalifikacyjna, gdzie dostało się możliwość porozmawiania z osobą rekrutującą. Moja rozmowa była bardzo przyjemna. Zadano mi dużo pytań odnoście dbania o pasażerów i pytań dotyczących mojej poprzedniej pracy. Podczas swojej rozmowy starałam się być wyluzowana i byłam po prostu sobą. Ważne jest, aby na pytania odpowiadać pełnymi, długimi zdaniami, utrzymywać kontakt wzrokowy oraz na koniec rozmowy podziękować i uścisnąć dłoń osobie, z którą się rozmawiało. Ja na koniec swojej rekrutacji miałam możliwość przymierzenia munduru. Nie oznaczało to, że dostałam pracę. Przymiarka munduru była dla linii, aby mogli zobaczyć, jak się prezentuję w firmowych barwach oraz aby byli przygotowani na zamówienie munduru dla mnie jeśli dostanę pracę. Po pięciu dniach dostałam mój złoty telefon, w którym poinformowano mnie, że moje praca jest moja.


Szkolenie i Trening
Każda linia lotnicza daje szkolenie, które zazwyczaj trwa od czterech do siedmiu tygodni. Moje szkolenie w Thomas Cook Airlines trwało pięć tygodni. Stewardessa/steward odpowiada nie tylko za komfort i wygodę pasażerów, ale i zarówno ich, jak i załogi bezpieczeństwo. 

Szkolenia są bardzo intensywne, męczące ale i sprawiają dużo przyjemności. Na szkoleniu odbywa się trening z zakresu:
- pierwszej pomocy,
- pierwszej pomocy i ratownictwa wodnego,
- przeciwpożarowego,
- teorii i komunikacji w lotnictwie,
- procedur ewakuacyjnych,
- bezpieczeństwa i ochrony w lotnictwie,
- SEP modelu samolotu, na który linia będzie was szkoli,
- sprawdzenie umiejętności pływania,
- testy praktyczn,
- obsługa klienta,
- sprzedaż produktów linii,
- aparycja, czyli odpowiednie noszeniu munduru, fryzury w pracy oraz makijaż co wolno a czego nie.
Po zdaniu wszystkich egzaminów i zakończeniu szkolenia przychodzi wyczekiwana ceremonia skrzydeł czyli Wings Day, na której do munduru przypinają skrzydła.


Przyjemnego lotu! :) :*

5 comments:

  1. Nie latam zbyt czesto, wole jednak podrozowac "po ziemi", chociaz czasami, wiadomo, ze sie nie da. Nigdy jednak nie uwazalam, ze praca stewardesy/ stewarda jest latwa i przyjemna. Pewnie jak w kazdej pracy sa plusy i minusy. Ja jednak podziwiam Was za cierpliwosc i opanowanie. Pozdrawiam serdecznie :)

    ReplyDelete
  2. Ja to bym nie mogła :) Nienawidzę latać :) Ale jeśli ktoś lubi to musi być to piękne zajęcie

    ReplyDelete
  3. Ja to im częściej latam tym bardziej się boje, piekny zawod lecz nie dla mnie . Pozdrawiam

    ReplyDelete
  4. Cześć! Czy szkolenie odbywało się w weekendy czy w ciągu tygodnia?

    ReplyDelete
  5. Super wpis! Bardzo pomocny dla tych, którzy chcą się czegoś dowiedzieć o tym zawodzie.
    Polecam tą odzież http://zender.com.pl/katalog-odziezy-meskiej/lotniska - u nas w firmie ją mamy i jest genialna :)

    ReplyDelete

Theme by Lydia, credits: x, x, x, x